Beursbaas Brainstorm (EP 1): Over de Toekomst van Kunstmatige Intelligentie, Platform-economie en de winnaars van de AI-Revolutie

Onze wereld gaat steeds slimmer, efficiënter en uniformer worden. Met Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence, AI) als grondslag. 

De technologie achter AI heeft namelijk de potentie om een van de grootste revoluties te ontketenen die wij als mensheid tot nu toe ooit hebben meegemaakt. 

De geschiedenis zal zich herhalen en, net als bij de vorige revoluties, zullen ook bij deze revolutie vele bedrijven gedisrupt gaan worden en uiteindelijk ten onder gaan. Dit proces kan enkel gestopt (of vertraagd) worden als ze blijvend innoveren. 

Nu beleggen in Nvidia? 

Roep je ‘AI’ in combinatie met ‘Beleggen’, dan volgt als snel Nvidia in dezelfde ademteug. Persoonlijk heb ik die boot gemist door een gebrek aan technische (en levens)kennis. 

Ondanks dat ik deze boot heb gemist, besluit ik op dit moment in alle bewustzijn om niet alsnog in te stappen in een aandeel als Nvidia. Ik denk namelijk dat de echte winnaars van AI in komende decennia de softwarebedrijven zijn die juist deze hardware gebruiken om hun eigen diensten mee te faciliteren. Voor deze bedrijven zullen de producten en diensten van Nvidia zich onder de algemene kosten gaan scharen, gezamenlijk met (of als vervanging van) bijvoorbeeld personeelskosten. 

Winnaars Internet hebben een Software-Moat 

Was het niet ook zo dat in de jaren voor de internetbubbel in 1997-2000 met name de hardware- en facilitaire bedrijven van het internet als KPN, Oracle, IBM en WorldOnline de meeste koerswinsten hadden? 

Pas nadat de hype van de nieuwe toepassing “Het Internet” en de rook van de internetbubbel waren opgetrokken, werden de échte winnaars van het internet zichtbaar. 

Mocht de geschiedenis zich herhalen, dan zullen de echte winnaars ook bij de AI-revolutie juist de bedrijven zijn die geld verdienen op basis van software en direct (of dicht) bij de eindconsument staan. 

Krijgen we dan allemaal nieuwe multinationals? Ik denk het niet. Ondanks de grote aanwas van nieuwe AI startups, denk ik dat zij, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Google’s en Meta’s van na de internetbubbel, niet zelfstandig zullen uitgroeien tot grote multinationals. Dit gezien de grote oorlogskassen van de huidige techbedrijven. Deze internet-winnaars, waar innoveren vaak in het DNA zit, liggen nu op de loer om in te spelen op kansen die nu (en straks) voor het oprapen liggen. 

Ik ben dan ook van mening dat de winnaars van AI uit het blik van de huidige techbedrijven zullen komen, waarbij zij hun moat, die veelal op het gebied van software ligt, blijvend kunnen versterken. 

Is Nvidia een bubbel? 

De theorie achter de Regression to the mean plus het het feit dat er een maximum omzet te halen valt uit hardware (zeker bij datacentra zijn je klanten nou eenmaal beperkt), zal er m.i. voor zorgen dat ook een bedrijf als Nvidia weer op normale multiples zal gaan traden naarmate de markt voor AI - en diens toekomstige groei - uitgekristalliseerd zal gaan worden. Dit hoeft niet te betekenen dat de koers van Nvidia zal gaan instorten. Nee, als het bedrijf erin slaagt om hun groeiambities waar te maken, zal het bedrijf prima op de huidige koers kunnen blijven worden verhandeld. Echter moet je jezelf afvragen of er, voor jou als potentiële nieuwe aandeelhouder, nog wel zoveel upside (in rendement) in het verschiet ligt. 

Waar moet je nu dan in beleggen? 

Waar veel zich nu op Nvidia richten in een poging nog wat te verdienen aan de gevormde AI-wedloop, is het m.i. interessanter om af te gaan vragen wie de schakels tussen de AI (software) technologie en de consument zullen gaan worden. Het is echter nog te vroeg om met zekerheid de echte winnaars aan te gaan wijzen. 

Wat wel kan, is om de kandidaten aan te wijzen die waarschijnlijk de minste kans van slagen hebben. Laten we dit eens gaan doen en de zaak daarmee omdraaien, en hiermee Charlie Munger, ons helaas ontvallen, volgen met zijn bekende quote “Invert, always invert”. 

Als de AI-revolutie efficiënt zal gaan gebeuren, hetgeen ik waarschijnlijk acht gezien de grondpijler van AI juist Efficiency is, zullen platformbedrijven als Booking geen bestaansrecht meer hebben. Immers, als iedere consument straks zijn persoonlijke AI-assistent heeft, al dan niet via zijn iPhone (Apple is met zijn ecosysteem dus wél een van de kanshebbers), kan de consument deze AI-assistent aan het werk zetten als hij op zoek wil gaan naar het beste hotel voor de laagste prijs. 

Momenteel heeft Booking een verdienmodel omdat het fungeert als platform voor de luie consument: het brengt een aanbod van hotels en accommodaties samen waarna de consument kan filteren op prijs, kwaliteit en locatie. Dit terwijl Booking geld verdient aan de gefaciliteerde transacties op het platform en de mogelijkheid geeft voor bedrijven om hun eigen kamers op een betere positie neer te zetten middels advertenties dan dat zij verdienen (volgens de theorie rondom efficient search). 

Met de opkomst van de AI-assistent, en diens toepassingen, zal er een einde komen aan het tijdperk van het profiteren van de luie consument en het daaraan gelieerde verdienmodel voor paid advertising. 

AI gaat namelijk over ecosystemen heen, en komt direct bij bedrijven (als hotels) zelf uit. Een van de toepassingen van AI zal dan ook in de vorm van een persoonlijke scraping assistent zijn, waarbij AI, naast het gemak voor de consument, ook zal zorgen voor efficiëntie (zowel in inspanning als in prijs). Mogelijk dus geen Booking's, Google's of Amazon's meer die hun topplekken in hun platformen en zoekmachines duur kunnen verkopen t.b.v. verkopen aan de luie menselijke scraper. 

Het verdienmodel gaat hem dan ook in die AI assistent zelf zitten. Ik denk dat de eerste tekenen zich nu al aan het ontvouwen zijn met paid memberships als een ChatGPT (mogelijke winnaar Microsoft via OpenAI). 

Wellicht heb ik Google en Amazon hierboven iets te snel weggezet. Hun grootste asset om óók een van de winnaars van de AI-revolutie te worden, ligt namelijk recht voor hun neus: hun data. Data zal de komende jaren het goud zijn waarmee AI zich zal gaan vormgeven en verder zal gaan ontwikkelen. Zet je deze data als bedrijf slim in, dan kun je hier dus ook geld mee verdienen. Bijvoorbeeld met de uitrol van eigen AI-toepassingen voor search (Google) of met de uitrol van een persoonlijke AI-assistent ecosysteem (Amazon via Alexa). 

Toekomstig verdienmodellen? 

Het toekomstige verdienmodel van techreuzen zal dan ook eerder liggen op het gebied van het aanbieden van betaalde abonnementen (AI-assistants) dan op het gebied van paid advertising/click commissies, mits de AI-revolutie in zijn geheel efficiënt gaat verlopen en er geen barriers worden gecreëerd of worden standgehouden zoals deze nu aanwezig zijn in de internet en e-commerce space. Hierbij is het van belang om direct in contact te staan met de consument, en zullen platforms die enkel optreden als platform hun bestaansrecht, uiteindelijk, gaan verliezen. 

Wordt vervolgd. 

Dislaimer 
Alle publicaties op deze website (https://beursbaas.eu), in de vorm van artikelen, documenten of andere vormen van (digitale) communicatie, zijn geen beleggingstips of -adviezen. Enkel wordt getracht informatie te geven over de beleggingswereld en het analyseren van bedrijven. Daarnaast kunnen er meningen worden gegeven over bedrijven specifiek, of over het sentiment van de economie als geheel. Deze meningen, ongeacht gepresenteerd met feiten en/of cijfers, zijn eveneens geen beleggingstips- of adviezen. De documentatie, gepresenteerd op de website, kan onjuistheden en/of onregelmatigheden bevatten. Doe altijd je eigen onderzoek en raadpleeg meerdere bronnen alvorens het overgaan tot mogelijke beleggingsbeslissingen. Beursbaas en/of de auteur(s) zijn geenszins verantwoordelijk voor eventuele geleden schade als gevolg van onjuistheden en/of onregelmatigheden in de communicatie en/of documentatie op de website of in de aangeboden producten en/of diensten. Bij het observeren van onjuistheden en/of onregelmatigheden, het verzoek om contact op te nemen zodat dit kan worden gecorrigeerd.